en
1726-7536
1735-8507
69
2139
288
gregorian
2005
10
1
6
4
online
1
fulltext
en
سقط جنين در مسيحيت
Abortion in Christianity
در ميان مسائل اخلاقي مجموعة عهد جديد هيچ ذكر صريحي از سقط جنين به ميان نيامده است. با اين همه، از همان آغاز، دانشمندان و فرقه¬هاي مسيحي به مسئلة سقط جنين توجه نشان دادهاند. به اعتقاد كليساي كاتوليك رم، جنين از لحظة انعقاد نطفه، انساني كامل است و حق حيات دارد؛ از اين رو، اين كليسا از آغاز پيدايش جنين، هرگونه اقدام به سقط جنين را نكوهش كرده است. در ديداخه، يكي از نخستين كتابهاي راهنماي تعاليم مسيحي، چنين آمده است: «كودك را با سقط كردن نكش و باعث هلاكت نوزاد نيز نشو.» در يكي ديگر از اسناد مسيحي، سقط جنين از «گناهان نفرتانگيز» شمرده شده است. گرچه برخي از دانشمندان، دميده شدن روح را ملاك جواز يا عدم جواز سقط جنين ميدانستند، كليساي كاتوليك در قرن نوزدهم رسماً اين ديدگاه را رد كرد و اعلام كرد كه جنين در هر مرحلهاي كه باشد، سقط آن ناروا است و ساقط كنندة جنين به مجازات شرعي طرد محكوم ميشود. يكي از مهم¬ترين اشكالاتي كه به اين عقيدة كليساي كاتوليك وارد شده اين است كه جنين ممكن است زندگي مادر را در خطر مرگ قرار دهد؛ اما مطابق آموزة فوق حتي در اينجا نيز نميتوان اقدام به سقط كرد. كاتوليك¬ها در پاسخ به اين ايراد قاعدة «نتيجة دوگانه» را براي حفظ جان مادر پيشنهاد كردهاند. بر طبق اين قاعده، براي مثال، اگر زن بارداري به سرطان رحم مبتلا باشد، پزشك ميتواند براي نجات جان وي رحم سرطاني را بيرون بياورد. در اينجا پزشك و مادر، مرگ جنين را قصد نكردهاند، بلكه يك عمل مشروع را براي درمان بيماري وي انجام دادهاند، گرچه نتيجة قهري آن مرگ جنين است. در مقابل ديدگاه كليساي كاتوليك، بسياري از دانشمندان پروتستان و ارتدوكس و ديگر فرقههاي مسيحي به ويژه
در دوران اخير جنين را انسان بالقوه شمردهاند، که داراي حقوقي بر گردن زن باردار و ديگران است؛ با اين همه
در مواردي اسقاط آن نيز قابل توجيه است (مانند زماني كه جان مادر در خطر باشد). الهي¬دانان فمنيست، با ارائة تفسير ديگري از رابطة جنين و مادر، اجازه دادهاند كه اگر بارداري براي مادر خطري به وجود آورد، وي به سقط آن اقدام كند.
There is no clear mention of abortion in the moral teachings of the New Testament. Yet, from the very early times of Christianity, Christian sects and scholars have paid attention to this problem. The Roman Catholic Church believes that the fetus is a full human being, with a right to live, from the moment of conception; therefore this church has condemned all direct acts of abortion. Dida-che, a late first-century or early second-century manual of Christianity teachings, decrees that: “You shall not kill the embryo by abortion and shall not cause the newborn to perish.” In another Christian document, abortion is regarded as an abominable crime. Although some Christian scho-lars put forward the idea that abortion would be possible if the fetus has not developed a soul. The Roman Catholic Church in the nineteenth century rejected this idea formally, and decreed that abortion of any fetus is prohibited, and the person who performs it is condemnable to the canoni-cal penalty of excommunication. One of the most important challenges to this idea of Catholic Church is that a pregnancy may put the mother’s life at risk of death. According to this teaching, even in such cases, abortion is not allowed. Catholics in response to this problem have suggested the rule of "double effect", to save the life of the mother. For example, if a pregnant woman has uterine cancer or pregnancy in the fallopian tube, physicians may undertake procedures to save her life. In terms of the rule of double effect, the pregnant woman and her physician don’t intend the fetus’ death, and removing the cancerous uterus is a legitimate medical treatment for uterine cancer, even though it will result in her fetus’ death. By contrast, many Protestants, Orthodox and other theologians, especially in recent times, view the fetus as a potential human being, which lays significant claims to the pregnant woman and others. Yet, abortion can sometimes be justified (e.g., when the life of the mother is at risk). Some feminist theologians, that give another inter-pretation of the relation between the pregnant woman and her fetus, allow abortion if the pregnan-cy endangers the mother’s life.
سقط جنین، مسیحیت، حقوق مادر، اخلاق مسیحی
Abortion, Christianity, Didache, Roman catholic church, Protestants, New testament, Feminist theologians, Double effect
343
349
https://www.jri.ir/article/199
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/199.pdf
HosseinSoleimaniDepartment of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Qom, Iranحسينسليمانيho_ soleimani@yahoo.com462