en
1726-7536
1735-8507
69
2139
288
gregorian
2008
4
1
9
1
online
1
fulltext
en
رحم جايگزين و ضرورت استفاده از آن در درمان ناباروري
Surrogacy and the Necessity for its Application in Infertility Treatment
زمينه و هدف: پس از تولد اولين نوزاد ناشي از لقاح خارج رحمي، امكان درمان زوجهاي ناباروري فراهم شد كه به دلايل ضعف در عوامل اصلي شكلگيري فرزند، توان باروري طبيعي را نداشتند. پيشرفت فنآوريهاي لقاح خارج رحمي، امكان جايگزيني گامت/ جنين يا رحم را در صورت مواجهة زوج با فقدان يا نقص يك يا برخي از اين موارد، به شكل باروري شخص ثالث فراهم نمود.
روش بررسی: جايگزينی رحمی زماني ضرورت مييابد كه زوج، همة عوامل دخيل در شكلگيري فرزند را دارند ولي به دليل فقدان رحم سالم، امكان داشتن فرزند از آنها سلب گرديده است. فنآوريهاي لقاح خارج رحمي IVF/ICSI اين امكان را براي چنين زوجهايي فراهم نموده است كه جنين سالم آنها در آزمايشگاه جنينشناسي تشكيل شود و در موقعيتی مناسب، به رحم شخص ثالث انتقال یابد. زمانيكه زني آمادگي خود را براي در اختيار گذاشتن رحم خود برای انتقال جنين زوج متقاضي درمان، اعلام نمايد و متعهد شود كه پس از زايمان، فرزند را به صاحبان گامت عودت خواهد داد، جانشيني رحمي به منصة ظهور رسيده است.
نتايج: روش درماني جايگزيني رحمي، براساس منشأ تخمكي كه براي ايجاد جنين بهكار برده ميشود به دو گروه عمده روش جايگزيني کامل و جايگزيني نسبي تقسيم ميشود. اگر چه بر اساس نحوه استفاده از تخمك، اسپرم شخص ثالث و بكارگيري رحم جایگزین در روش لقاح خارج رحمي، به انواع متعدد ديگري نیز قابل تقسيم است. استفاده از اينگونه روشها، در شكلگيري و تولد فرزند كه با حضور شخص ثالثي محقق ميگردد، مستلزم توجه به ابعاد متنوع فقهي، حقوقي، اخلاقي و فرهنگي (جامعه شناختي، روانشناختي) است. در حال حاضر در ایران، اجماع علما، در پاسخ به استفتايي كه پژوهشكدة ابنسينا در این مورد اخذ نموده است، امكان استفاده از رحم جايگزين را مجاز و حق امتناع از استرداد فرزند توسط بانوي صاحب رحم را مردود شناخته است. متأسفانه، به علت فقدان قانونی مدوّن، زوجين متقاضي درمان، يا از انجام درمان منصرف شده، يا مجبور به اقداماتي ميگردند كه بر اساس قوانين، جرم شناخته ميشود. بهعنوان مثال در قوانین فعلی، صدور گواهي ولادت فقط منحصر به زني است كه فرزند را زايمان مينمايد؛ در اين موقعيت، يا پزشك ناچار به صدور گواهي تولّد به نام صاحبان گامت ميگردد، يا بانوي صاحب رحم مجبور ميشود به نام بانوي متقاضي رحم جايگزين بستري شود.
نتیجهگیری: تنظيم قراردادي دوطرفه بين زوجين متقاضي رحم جايگزين و بانوي صاحب رحم، با مشكلات عديدة قانوني، فرهنگي و پزشكي مواجه است. مراكز درمان ناباروري در تشخيص سلامت، ارائه مشاورههاي مورد نياز و نظارت بر توافق فيمابين نقش اساسي را ايفا مينمايند؛ در حالیکه بروز هرگونه اختلاف فيمابين در روند درمان، با خلأ قانوني موجود، مشكلات لاينحلي را براي طرفين قرارداد فراهم ميآورد. با فراهم آمدن فنآوري استفاده از رحم جايگزين در كشور و نياز مبرم زوجهاي نابارور متقاضي، تدوين مقررات و تنظيم لوايح قانوني ضرورت يافته و امكان مساعدي را در جهت رفع اينگونه مشكلات و تقويت و استحكام بنيان خانواده، فراهم ميسازد. آشنايي عموم با پيشرفتهاي فنآوري نوين باروري و فراهم آمدن امكان درمان زوجهاي ناباروري كه به دليل فقدان رحم يا ابتلا به بيماريهاي صعبالعلاج (نظير سرطان) از داشتن رحم محروم شدهاند، زمينه همدلي و همياري بانواني را در پي خواهد داشت كه با ايثار و از خود گذشتگي و با جايگزيني رحم سالم خود امكان باروري زوج نابارور را فراهم ميسازند.
Introduction: Upon birth of the first IVF baby, the possibility of having a baby by couples who were infertile due to major problems in the reproductive system was materialized. Development of IVF tech-niques has yielded the opportunity to apply surrogacy and gamete or embryo donation procedures in the form of third party reproduction for couples suffering from the lack a major reproductive element. Surro-gacy seems indispensable for the couples who possess all the factors involved in pregnancy but due to lack of functional uterus, they are deprived from having a child. IVF/ICSI has provided the opportunity for such couples to form healthy embryos in laboratories and transfer it to the third party uterus in due time. Surrogacy agreement will be settled whenever a woman announces her readiness for bearing the couple's embryo and undertakes to relinquish the baby to the embryo owners upon delivery.
Materials & Methods: Based on the source of ovum in embryo formation, surrogacy will fall into two principal groups, including gestational and conventional surrogacies. However, surrogacy is also classified into various types in terms of third party’s semen or ovum application. The use of these methods with third party interference in the formation and birth of the baby requires significant juridical, legal, ethical and cultural (and even sociological and psychological) considerations. In response to Avicenna Research Institute’s inquires from religious authorities, there is currently a broad consensus among religious scho-lars on authorization of surrogacy in Iran and they reject the right of surrogate mothers to refuse returning the newborn. Unfortunately, due to lack of codified laws, couples inclined to benefits of surrogacy, either withdraw or resort to illegal conducts. For example, according to the current law, the birth certificate will be issued solely under the name of the woman who gives birth to the newborn and with respect to the facts stated, physicians have to violate the law and issue the birth certificate under the name of gamete owners or uterus owners have to be hospitalized under the name of women seeking surrogacy treatment.
Conclusion: The settlement of an agreement between couples applying for surrogacy and the uterus owner may raise various legal, cultural or medical issues. Infertility clinics play a key role in supporting health, providing necessary consultations and supervision following the aforementioned mutual agreements. Silence of law and emergence of any disagreement in the treatment procedure may contribute to unresolv-able problems between the two parties. Nowadays, the possibility of using surrogacy treatment across the country on one hand and the grave need of infertile couples to benefit from this technique on the other hand, emphasize the necessity for improvising well-addressed laws and providing the opportunity to resolve the relevant problems in a move to strengthen family foundations. Enhancing public information on ART and developing and providing infertile couples with the possibility to experience parenthood, will contribute to invoke sympathy and generosity among women to participate in an altruistic sacrifice: surrogacy.
رحم جایگزین، لقاح خارج رحمی، جایگزینی کامل، جایگزینی نسبی، زوج نابارور
Surrogacy, <i>In Vitro</i> fertilization, Gestational surrogacy, Conventional surrogacy, Infertile couples
07
14
https://www.jri.ir/article/301
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/301.pdf
Mohammad MehdiAkhondiReproductive Biotechnology Research Center, Avicenna Research Institute, ACECR, Tehran, Iranمحمدمهدیآخوندیakhondi@avicenna.ac.ir21
ZohrehBehjati ArdakaniAvicenna Infertility Clinic, Avicenna Research Institute (ACECR), Tehran, Iran20
en
واکاوی احکام فقهی نسب در کودک متولد از رحم جايگزين
Jurisprudential Laws of Relationship Regarding Infants Born via Surrogacy
زمينه و هدف: نسب بر اساس تعاریف رایج در لسان فقها و حقوقدانان، عبارت است از هر گونه رابطة خونی میان دو نفر که به سبب تولد یکی از آنها از دیگری یا تولدشان از شخصي ثالث تحقق مییابد. در مورد فردی که با روشهای نوین پزشکی به صورت مادر جایگزین تکون و تولد یافته، این پرسش خودنمایی میکند که وضعیت نسب و قرابت او و در نتیجه، پیامدها و آثارِ آن به چه ترتیبی خواهد بود؟ امروزه بسیاری از زوجهای جوان به علل مختلف، توانایی باروری و صاحب فرزند شدن را ندارند و از این رهگذر با نارساییهای عاطفی و اجتماعی جانکاهی مواجهند که گاه به جدایی فرجام مییابد. طبیعی است که هرگونه راهکاری که آنان را از این تنگنا رهایی بخشد، مورد استقبال قرار گيرد و ايشان را امیدوار سازد، به ویژه اگر به تأييد تعالیم دینی و ضوابط قانونی نیز برسد. یکی از راههای صاحب فرزند شدن زوجهای نابارور، بهرهگیری از فنآوری «رحم جایگزین» است. البته در این مسیر، با چند چالش فقهی و حقوقی روبه روییم که ناگزیر از پاسخگویی بدانها میباشیم. یکی از این پرسشها، مسألة «تعیین نسب» در کودکان تولد يافته از اين طريق است. نگارنده در این پژوهش در صدد اثبات این است که در همة روشهایی که در داخل خانواده، باعث ایجاد کودک میشوند، او به پدر و مادر حکمی خود (یعنی مرد و زنی که از به هم پیوستن اسپرم و تخمک آنان به وجود آمده است) تعلق دارد. همچنین در این نوشتار، ملاک تعیین پدری (ابوت) و مادری (امومت) و نیز مفهوم خانواده (فراش) تحليل خواهد شد. در انجام سخن، آثار و پیامدهای انتساب، نیز بررسی میگردند.
روش بررسي: در حقیقت پرسش اصلی آن است که پدر و مادر شرعی و قانونی طفل متولد شده از طريق رحم جایگزین کیستند؟ (و یا از آن سو، این کودک، فرزند چه اشخاصی محسوب میگردد؟) در این راستا ضمن بررسی لغوی، شرعی و عرفی مفهوم نسب و اقسام آن، زمینههای پیدایش نسب و شرایط تحقق آن در خانواده و خارج آن، از جمله در مبحث مادر جانشین، مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. این موضوع ضمن دو بحث شناسایی پدر و شناسایی مادر ارزیابی ميشود.
نتايج: شکی نیست که مفهوم نسب از منظر شرع و قانون، در محیط خانواده (که تعبیر رسای آن در لسان فقیهان، همان فراش است.)، تحقق مییابد. منظور از خانواده، وجود دو شرط نکاح صحیح و تکوين کودک در اثر نزدیکی پس از این نکاح است که یکی از اقسام آن، مسئله مادر جانشین به طریق (H.I.D) است. اما در مواردی که کودک در خارج از خانواده به دنیا آمده باشد، مسئله نسب او دارای اَشکال و احکام متفاوتی خواهد بود اما آنچه که در این نوشتار محل نقض و ابرام است، قابلیت انتساب کودک ناشی از عمل تلقیح مصنوعی زن با اسپرم مرد بیگانه است (A.I.D) که آیا از موارد الحاقی به تحقق نسب در خانواده به شمار میآید یا خیر؟ اما در روشهای خارج از خانواده، مانند تلقیح مصنوعی با اسپرم مرد بیگانه، پدر کودک همان اهدا کنندة اسپرم خواهد بود (صرف نظر از روایی یا ناروایی این عمل از منظر شرع و قانون) و مادر او نیز صاحب تخمک است، اگرچه جنین در رحم او رشد نکرده باشد.
Introduction: Advances in medical science especially in the field of new methods for the treatment of infertility has brought changes in the process of human reproduction. Alongside the ability of using these methods in experimental sciences, new complex questions arise in other fields of science such as psychology, sociology, philosophy, jurisprudence and law. Based on the jurists’ verdict on permission or prohibition of hiring a surrogate uterus and their reasoning, a question is raised regarding the relationship of the infant born through surrogacy.
Materials & Methods: On the basis of current definitions in the language of jurists and lawyers, “Relationship” is any bloody liaison between two persons that reaches fulfillment through the birth of one of them from the other or from a third party. Then, we will proceed to define the word relationship from lexical and legal points of view, and specify the childs father and mother. In fact, the basic problem is the identification of legal parents of the infant born through surrogacy.
Results: Undoubtedly, the concept of relationship from the viewpoints of Islamic jurispru-dence and law reaches fulfillment in family, but what is important for contemplation is the ability of relation where the infant is born through the action of artificial insemination by the spermatozoid of a stranger.
Conclusion: Based on the jurist’s verdict about infant is born through the action of artificial insemination we conclude: 1- Employment of an alternative womb especially between is not contract with Islamic rules provided it dose not bring about committing of any other sin. 2- In the all kinds the father of infant is born through this methods is same man that give the sperm and his mother is the woman that give the ovum.
نسب، رحم جایگزین، تلقیح مصنوعی، احکام شرعی، آبستنی، ازدواج، باروری، ناباروری
Relationship, Surrogate, Artificial insemination, Jurisprudence, Verdict, Pregnancy, Marriage, Fertility, Infertility
14
30
https://www.jri.ir/article/302
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/302.pdf
HosseinNaseri MoghadamDepartment of Islamic Law, Faculty of Theology, Ferdowsi University, Mashad, Iranحسینناصری مقدمnaseri1962@ferdowsi.um.ac.ir35
en
ملاحظات اخلاقي در روش کمک باروري رحم جايگزين
Ethical Issues in Surrogate Motherhood
زمينه و هدف: روشهاي کمک باروري تحول عظيمي در توانمندي بقاي نسل و تحکيم ساختار خانواده زوجهاي نابارور ايجاد کرده است. اما اين فنآوري نيز مانند هر فنآوري جديد ديگر در پزشکي با خود سئوالاتي در مورد درستي و نادرستي اخلاقي آن پيش مي¬کشد. هدف از اين مقاله بررسي مسايل اخلاقي در روش کمک باروري مادر جايگزين با استناد به اصول اخلاق زيستي است.
اتونومي يکي از اصول اخلاق زيستي است که دلالت آن در فرايند مادر جايگزين به شکل حق مادر جايگزين در امتناع از مراقبت حين بارداري و اهداء کودک به والدين ژنتيکي مي¬باشد. لحاظ نمودن مشاورههاي کامل براي تمام افراد درگير در اين فرايند مي¬تواند با احترام به حق اتونومي افراد در انتخاب آزادانه و آگاهانه اين روش، پذيرش مسئوليت و تعهداتشان را در اين قرارداد افزايش دهد. اصل ديگر اخلاقي رعايت سود رساني و عدم اضرار به افراد درگير در اين فرايند است. براي رعايت اصل عدم اضرار لازم است تمامي معاينات، آزمايشات و مراقبتهاي مربوط به پيشگيري از آسيب به مادر جايگزين و کودک بعمل آورده شود. عدالت اصل ديگر اخلاقي است که در اين فنآوري مطرح است. بهرهبرداري اقتصادي در مادر جايگزين باعث استفاده ابزاري از انسان و استثمار زنان کم درآمد به نفع خدمترساني به افراد پر درآمد خواهد شد. تعيين روشهايي براي کنترل پرداخت در ازاي انجام فرايند مادر جايگزين و تبديل آن به اقدامي نوع دوستانه مي¬تواند اين نقيصه اخلاقي را سامان دهد.
نتيجهگيري: مادر جايگزين به شرط رعايت برخي ضوابط، فرايندي قابل قبول، اخلاقي و نوع دوستانه به منظور ارائه خدمت به زوجهاي نابارور است و براي اطمينان از رعايت اين ضوابط، نظارت يك کميته اخلاق مستقل از تيم درمان ضروري است.
Introduction: Assisted reproductive technology has greatly revolutionized chances of repro-duction offered to infertile couples and it has helped them maintain their family integrity. This technology, like any other new medical technology, has brought up questions regarding its ethical goodness or badness. As its objectives, this article discusses the ethical issues regarding surrogate motherhood according to bioethical principles.
Materials & Methods: Autonomy is one of bioethical principles, which its implication in surro-gacy is referred to as refraining from safe life style, prenatal care or refusal of giving the child to its genetic parents. Complete consultation by independent specialists for all the involved parties could maintain the individuals autonomy in giving voluntary informed consent to this technique and increase her commitment toward the desired responsibility in the contract. Other ethical principles, which are brought up in this process, are beneficence and non-malfeasance. To regard these moral principles, all screening procedures and physical examinations should be practiced with utmost care to minimize any risk to the surrogate mother and the baby. Justice is another ethical issue which is observed in this technology. Surrogacy as a means of commercial profit is instrumentalization and exploitation of low-income women for the interest of high-income people. Establishing methods to control payment for surrogacy and making it an altruistic act, instead of a business, could help eliminate this unethical aspect.
Conclusion: Surrogacy could be an ethically acceptable and altruistic act for helping infertile couples if all ethical standards are practiced. Supervision of independent ethics committees is essential for assuring the fulfillment of these standards.
مادر جایگزین، اصول اخلاق زیستی، استقلال فردی، سود رسانی، عدالت، ملاحظات اخلاقی، روشهای کمک باروری
Surrogate Mother, Principles, Bioethics, Autonomy, Beneficence, Non-malfeasance, Justice, Ethical issues, Assisted Reproductive Techniques
30
36
https://www.jri.ir/article/303
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/303.pdf
FaribaAsghariMedical Ethics & History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iranفریبااصغریfasghari@tums.ac.ir36
en
بررسي اخلاقي رابطه پولي در رحم جايگزين
Ethical Assessment of Monetary Relationship in Surrogacy
زمينه و هدف: رحم جايگزين به حالتي اطلاق ميشود که طي آن، زني باردار ميشود با اين قصد و قرار که نوزاد حاصل از اين بارداري را به زوج ديگري واگذار کند تا پدري و مادري او را بر عهده گيرند. در جايگزيني تجاري، مادر جايگزين در ازاي دريافت پول از والدين خواهان، حاضر به ايفاي نقش مادر جايگزين ميگردد. در حال حاضر در کشور ما، ايران، جايگزيني تجاري رواج دارد. اين مقاله بر آن است که نشان دهد استفاده از جايگزيني تجاري، غيراخلاقي است.
نتایج: دلايلي براي غيراخلاقي بودن جايگزيني تجاري ارائه شده است: الفـ منافات با کرامت انساني بهعلت استفاده ابزاري از انسان و فروش آنچه که به علت کرامت انساني قابل فروش نيست. بـ ماهيت بهرهکشانه رابطه، زيرا آسيبپذيري زنان، بهويژه در کشورهاي در حال توسعه و بهطور خاص در طبقات اجتماعيـ اقتصادي پايينتر، زنان را بهشدت در معرض آسيبهاي جدي ناشي از بهرهکشي قرار ميدهد. زنان بهسادگي مجبور خواهند شد که براي تأمين معيشت خانوادههاي آسيبديده از فقر و اعتياد خود، به اجاره دادن رحم بپردازند و سلامت و عاطفه خود را با پولي معاوضه کنند که در بسياري از موارد، خود اختياري در نحوه خرج كردن آن نيز نخواهند داشت. بيترديد، رضايت زناني که تن به اين اقدام ميدهند بهشدت مخدوش است. جـ منسوخ کردن اهداي نوعدوستانه بهعلت تبديل شدن اين کار به نوعي خريد و فروش، دـ اجماع نسبي جهاني دال بر ممنوعيت جايگزيني تجاري. اگرچه منع استفاده از جايگزيني تجاري، عوارض نامطلوبي نيز دارد اما مشکلات اخلاقي جايگزيني تجاري چندان زيادند که به وضوح بر منافع آن غلبه دارند. بنابراين استفاده از جايگزيني تجاري بهتر است منع شود.
نتیجهگیری: رحم جايگزين تنها در صورتي از نظر اخلاقي پذيرفتني است که از روي نوعدوستي انجام گيرد. روش احراز نوعدوستانه بودن فرايند بدين صورت است که بايد کميتهاي متشکل از افرادي که دخالت و منفعت مادي يا معنوي مستقيمي در فرايند ندارند تأييد کند که مادر جايگزين از بستگان نزديک يا از دوستان قديمي و نزديک زوج متقاضي است و بدون هرگونه اعمال فشار و از روي محبت و علاقه راضي به اين کار شده است. براي اين احراز، علاوه بر مدارک و شواهد، نياز به مشاورههاي تخصصي است که بايد پيش از انجام فرايند به طرفين ارائه گردد.
Introduction: Surrogacy is defined as becoming pregnant and giving the infant to another couple as his or her commissioning parents. In commercial surrogacy, the surrogate mother accepts being surrogate for money. In Iran, nowadays, commercial surrogacy does exist. In this article, it is shown that commercial surrogacy is unethical. The arguments to be covered are:
1- Commercial surrogacy is against human dignity, 2- The nature of commercial surrogacy is exploitive because of high probability of coercion and because of impossibility of taking a valid consent from such women, especially in developing countries and among poor people,
3- Elimination of altruistic surrogacy, and 4- Worldwide partial consensus regarding banning commercial surrogacy.
Conclusion: Although commercial surrogacy may have some benefits, it is too harmful to be accepted just because of such benefits. Surrogacy is ethical only if it is altruistic. Therefore, a committee composed of people without any conflict of interests should verify that the surrogate mother is a close relative or a friend of the commissioning parents and she has accepted being a surrogate without any coercion and that her consent is valid. In addition, special counseling should be available for the surrogate mother and the commissioning parents.
رحم جایگزین، رابطه پولی، کرامت انسانی، بهره کشی
Surrogacy, Surrogate, Monetary relationship, Human dignity, Exploitation, Altruistic donation
36
43
https://www.jri.ir/article/304
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/304.pdf
KiyarashArameshMedical Ethics & History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iranکیارشآرامشkiarasharamesh@tums.ac.ir37
en
جنبههاي رواني بارداري به روش رحم جايگزين در زنان ميزبان
Psychological Aspects of Surrogate Motherhood
زمینه و هدف: بارداری با استفاده از رحم جايگزين برای زنانی که به دلیل مشکلات پزشکی، بهخصوص نداشتن رحم، قادر به بارداری نیستند روشي انتخابی است. این روش درمانی به آنها کمک میکند تا بتوانند فرزند بیولوژیک خود را داشته باشند. این روش در هنگام از دست دادن رحم، سقط مکرر، شکست مکرر IVF و شرایط خاص پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد و يكي از موارد چالش برانگيز در حيطه درمانهاي كمك باروري است. با توجه به لزوم بررسی جنبههای مختلف استفاده از این روش، هدف از انجام این مطالعه بررسی مروری مطالعات انجام شده در مورد رحم جایگزین، تجارب روانی مادران میزبان جنین، مشکلات و مسائل مرتبط با استفاده از این روش در زندگی زناشویی، روابط اجتماعی و خانوادگی زنان میزبان جنین بود. روش بررسی: این مقاله با مرور مطالعات صورت گرفته طی سالهای 1990 تا 2007 ميلادي نگاشته شد.بحث: مطالعات انجام شده نشان میدهد تحويل جنين به زوج صاحب نوزاد پس از زايمان ممكن است موجب بروز اضطراب در مادر ميزبان شود و مشكلات رواني ايجاد نمايد. زناني كه پس از زايمان، نوزاد را تحويل ميدهند در معرض خطر افسردگي پس از زايمان و احساس خشم و گناه هستند. از طرفي ممكن است زن ميزبان جنين، بهدليل نياز مالي به وجه توافق شده براي پرداخت از سوي زوج صاحب نوزاد، بدون آگاهي از جنبههاي مختلف مسئله، اقدام به اين عمل نمايد. مسئله مهم ديگر اين است كه وارد شدن در اين روش درماني ممكن است اثرات نامطلوبي بر همسر و فرزندان زن ميزبان جنين باقي گذارد و زندگي خانوادگي او را تهديد كند. آگاهي كامل همسر و مادر ميزبان و حمايت كامل او در حين بارداري از اهميت فراواني برخوردار است. از طرفی، مطالعات دیگر نشان میدهد که براساس تجربه زنان میزبان و همچنین زوج صاحب جنین، مشکل حاد روانی در استفاده از این روش وجود ندارد و میزان افسردگی پس از زایمان هم بیشتر از بارداری طبیعی نمیباشد. لذا به نظر ميرسد با انجام مشاورههاي دقيق و حمايت يك تيم تخصصي، بسياري از زنان ميتوانند اين دوران را بهصورت يك تجربه كاملاً مثبت سپري نمايند. نتیجهگیری: با توجه به مسائل فوق، بارداري به روش رحم جايگزين بايد به عنوان تجربة رواني پرخطري تلقي شود. مشاوره كامل و دقيق و دادن اطلاعات كافي قبل از ورود به مراحل درمان، حین بارداری و پس از آن، به مادر ميزبان جنين و زوج صاحب نوزاد داراي اهميت فراواني است.
Introduction: Surrogacy is a treatment option available to women with medical problems, including mal-formations of uterus, like mullerian agenesis, to help them have their own genetic children. The indications for this infertility treatment option include absent uterus, recurrent abortions, repeated IVF failures and some other medical conditions. With regards to the effects of this approach on patients’ lives, it is necessary to evaluate the psychological and social aspects of surrogate motherhood. The purpose of this study is to review the results of researches done on surrogacy, experiences of surrogate mothers and the effect of this method on their marital and social relationships and their psychological health.Materials & Methods: This article is a literature review of articles published from 1990 to 2007.Results: It has been suggested that relinquishing the child may be extremely distressing and may result in psychological problems for surrogate mothers. It has also been feared that the surrogate mother may prenatally form a bond with the baby that would make it particularly difficult for her to hand over the child to the commissioning parents. For those women who do relinquish the child, the risk of post-natal depression, as well as feelings of anger or guilt, may add further strain to the woman's psychological health. Such that woman may enter into surrogacy arrangements because of financial hardship without being fully aware of its potential risks. Other concerns relating to surrogacy include the impact on the surrogate mother's partner, her parents or any existing children, and its destabilizing effects on her family integrity. On the other hand, case series that have explored the experiences of surrogates and commis-sioners, have not noted any substantial psychological problems and surrogates have not experienced a higher than average postpartum depression rate. By a comprehensive and precise consultation and support of an expert team, many of these surrogate mothers could experience this period positively.
Conclusion: Surrogate pregnancy should be treated as a high-risk psychological experience. In addition, it is recommended that surrogates receive professional counseling before, during and after pregnancy.
رحم جایگزین، مادر میزبان جنین، تجارب روانی، مشاوره ناباروری، روشهای کمک باروری
Surrogacy, Surrogate Mother, Psychological experiences, Infertility counseling, Assisted Reproductive Techniques
43
50
https://www.jri.ir/article/305
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/305.pdf
ZahraFazli KhalafReproductive Biotechnology Research Center, Avicenna Research Institute, ACECR, Tehran, Iranزهرافضلی خلفzfazli@avicenna.ac.ir38
AbdollahShafiabadiDepartment of Counseling, School of Psychology & Training Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iranعبداللهشغیع آبادی39
MadjidTarahomiReproductive Biotechnology Research Center, Avicenna Research Institute, ACECR, Tehran, Iranمجیدترحمی40
en
سخنی پيرامون رحم جايگزين در ايران
Gestational Surrogacy in Iran
استفاده از رحم جايگزين به شکلی که در آن حامل بارداری، وابستگی تکوينی (از طريق تخمک) با کودک ندارد و تنها جنين زوج ديگري را در رحم خود پرورش میدهد و به دنيا میآورد، به منزله يکی از روشهای جدید کمک باروری علاقه بسياری از زوجين نابارور را در ايران جلب کرده است و بسياری از فقها و حقوقدانان شيعه نيز آن را جايز دانسته و منع شرعی برای آن قائل نشدهاند.
در اين مقاله روند تصميمگيری و اقدام به شرکت در فرايند رحم جايگزين در زنان حامل و همچنين در افراد وابسته به آنان بررسی شده است. نگرش اين افراد در فرايند شکلگيری خويشاوندی در زمینه به کارگيری روشهای کمک باروری، آنها را قادر به سازگار کردن اقدامات خود در چهارچوبهای دينی و اخلاقی و همچنين دستيابی به اهداف خود مانند تقويت حس نوع دوستی، نفع مالی، تبادل هديه، زايمان و فرزندآوری میکند و میتواند براساس موقعيت هريک از افراد، شکلی دوباره به مفاهيمی چون بارداری، مادری و فرايند زاد و ولد بدهد. بررسی و شناخت دانش مردمی و الگوهای محلی تصميمگيری در يافتن راهحلهای قانونی در فرايند داوطلبي براي رحم جايگزين، به تبديل اين موضوع از يك روش بحث انگيز به يك مفهوم هنجار در درمان ناباروري كمك خواهد كرد.
Introduction: Practice of gestational surrogacy, in which the surrogate mother is not the biological contributor of the egg, has attracted the attention of many infertile married couples in Iran as a solution to infertility, and among the majority of Shiite legal authorities, it is an accepted form of assisted reproduction.
Materials & Methods: Data used in this paper has been drawn from a larger study undertaken in Tehran, Iran in 2006 for the author’s master’s degree. Ethnographic methods for research were used in infertility centres and clinics, e.g. in-depth interviews with surrogates and intended parents, with medical doctors and counsellors, and interviews with Islamic scholars as well as many hours of participant observation in different infertility clinics in Tehran. This paper discusses the process by which surrogate mothers in their social environments participate in surrogacy arrangements. The way they redefine the process of making kinship in the field of assisted reproduction to fit their decision into a moral and religious framework and to achieve their respective goals_ altruism, financial interests, gift exchange or reproduction_ enable them to reshape definitions of pregnancy, motherhood and the process of conception in their respective social contexts. Evaluating local knowledge and decision making processes and the role they play, are important issues in finding legitimate solutions to transform surrogacy from a controversial issue into a normative concept in infertility treatments.
جایگزینی بارداری، رحم جایگزین، مفهوم مادری، دانش عمومی و سنتی، قرابت رضاعی، ایران
Gestational surrogacy, Kinship, Maternity, Local knowledge, Traditional knowledge, Milk kinship, Iran
50
65
https://www.jri.ir/article/306
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/306.pdf
ShirinGarmaroudiInstitute of Social Anthropology, University of Berne, Berne, Switzerlandشیرین گرمارودیgarmaroudi@anthro.unibe.ch41
en
حقوق اشخاص ثالث در قرارداد رحم جايگزين
Third Party Rights in Surrogate Mother Contracts
توافق زوج قانونی نابارور برای بهرهمندی از رحم زن دیگر جهت حمل و پرورش جنین متعلق به آنها و در نهایت تحویل نوزاد تولد یافته به زن و شوهر مزبور اصولاً در قالب یک قرارداد استدعا و اجابت تحقق مییابد. طرفین عقد در این قرارداد را از یک سو زن و شوهر نابارور و از سوی دیگر مادرپذیرنده جنین «مادر جانشین» تشکیل میدهند و مطابق قواعد عمومی قراردادها اراده انشايی این دو طرف است که منجر به پیدایش عمل حقوقی مورد بحث میگردد. بنابراین مطابق اصل نسبی بودن قراردادها، آثار قرارداد مادر جانشین باید به خود متعاقدین یعنی زن و شوهر متقاضی و مادر حامل محدود گردد.
با آنکه براساس یک قاعده حقوقی پذیرفته شده، درج تعهد به ضرر ثالث در قرارداد منعقده مجاز نیست، اما در عین حال جنبه اجتماعی قرارداد مادر جانشین موجب میشود که اشخاص ثالث دیگری از آثار حقوقی قرارداد ایجاد شده متأثر شوند. این اشخاص متعدد میباشند، برخی از آنها اشخاص حقیقی و یا حقوقیاند که به طور غیرمستقیم از حیث معنوی یا مالی از قرارداد موصوف متضرر میشوند، مثل خویشاوندان مادر جانشین و موسسات بیمهگر این فرد. ولی برخی دیگر مستقیماً و در اثر قرارداد خلق شده بین زوج نابارور و مادر جانشین از دسترسی به حقوق مدنی مسلم خود محروم میگردند، مثل شوهر مادر جانشین و فرزند صغیر او.
خود جنین مورد حمل نیز اگر چه به اعتباری متعلق موضوع قرارداد مادر جانشین و مشخصاً مورد تعهد مادر حامل را تشکیل میدهد، ولی نظر به وصف انسان بودن، نه شیء بودن خویش، در صورت تخطی و تجاوز به حق تکوین و تکامل او از سوی طرفین قرارداد، به عنوان ثالثی جلوه مینماید که امین منصوب و یا مراجع ذیصلاح قانونی در مقام استیفای حق وی برخواهند آمد.
شناسایی و دستهبندی اشخاص ثالث متضرر از قرارداد مادر جانشین و بیان حقوق مورد تعرض آنها و بالاخره بررسی نحوه دخالت این اشخاص در انعقاد قرارداد مذکور حائز اهمیت فراوان بوده و باید در تدوین مقررات مربوط مورد امعان نظر خاص قرار گیرد.
The agreement of the infertile couples to use another woman’s uterus for gestational purposes and nurturing the embryo that belongs to the couples, and finally submitting the newborn to them by the surrogate mother, is based on the contract format of “Ested’ā” and “Ejaabat”_ plea and granting. The parties to this contract are the infertile couples and the surrogate mother who accepts the embryo to nurture. According to the general principles of contracts, the existence and validity of such a contract is due to the intentions bound to the parties. Based on relativity principle of contracts, it is said that consequences of such a contract, will be limited to the parties of the contract (i.e. the surrogate mother and the couples). Contrary to the principle that the obligation against the third party is not valid, some third-party individuals or entities will be affected consequent to such contracts because of social life of the involved parties as human beings. The suffered loss can be economical or moral. The indirectly injured parties can be individuals like relatives of the surrogate mother or entities like her insurer organization. On the other hand, some other individuals would be injured directly due to this contract, and will be deprived from their civil rights. These include the husband of the surrogate mother and her infant baby. The embryo himself which is the subject-matter of the contract, from the point of view that recognizes him or her as a human being and not an object, in case of infringements and breaches of his/ her rights to genesis and completion on behalf of the parties to the contract, is regarded as a third party that appoints individual trustee authorities or other legal bodies to file a suit to protect his/ her rights. Introducing, classifying the injured third party and discussing the type of infringed rights and eventually studying the methods of contribution of the mentioned parties is an important issue that has to be significantly addressed in the codification of relevant Acts.
زوج نابارور، مادر جانشین، اثر قرارداد، ثالث، اذن، جبران خسارت، ناباروری، رحم جایگزین
Infertile couples, Surrogate Mother, Consequence, Contract, Third party, Permission, Compensation
65
82
https://www.jri.ir/article/307
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/307.pdf
GholamaliSeifiDepartment of Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, IranغلامعلیسیفیA_seifi@sbu.ac.ir34
en
اصدار گواهي ولادت و سند سجلي براي نوزاد حاصل از درمان با روش رحم جايگزين و مسئوليت گروه پزشكي
Issuing Birth Certificates and ID Cards for Newborns Following a Surrogate Birth and the Legal and Ethical Responsibilities of the Medical Team
ناباروري يكي از بيماريها و مشكلاتي است كه امروزه بر رابطه زناشويي زوجين نابارور و نيز روابط اجتماعي و خانوادگي آنان تأثير عميقي باقي گذاشته است ملاحظة جديت زوجين در رفع آن، نشانگر اهميت موضوع و ياري جستن آنها از هر نوع درمان موجود و ممكن است.
روش درماني رحم جايگزين به عنوان يكي از روشهاي كمكي باروري (ART)، كه در آن شخص ثالث نيز حضور دارد، از جمله راهكارهاي رفع ناباروري در برخي زوجين است.
براساس قوانین ایران، پزشک معالج مکلف به صدور گواهی ولادت به نام بانویی است که طفل را به دنیا آورده است. صدور گواهی ولادت خلاف واقع برای پزشک صادر کننده موجد مسئولیت کیفری و به تبع آن مجازات میباشد. این در حالی است که استفاده از روش درمانی رحم جایگزین در موارد گوناگون از جمله نحوه صدور گواهی ولادت با سکوت قانونی مواجه و تکلیف پیش گفتة پزشک معالج (مسئول) با این واقعیت بیرونی غیر قابل جمع است.
نگارندگان مقاله حاضر، ضمن بر شمردن مشکلات موجود، بر لزوم تغییر قوانین تأکید و ضمناً راه حلی نیز پیشنهاد مینمایند كه به موجب آن تا زمان تصويب قانون شايسته، گواهي گروه پزشكي دخيل در درمان به ضميمه چند سند ديگر بتواند جهت صدور شناسنامه به نام پدر و مادر حقيقي نوزاد مورد استفاده و استناد قرار گيرد.
Infertility is known as one of the major problems that raises serious concerns due to its influence on social and family ties. Therefore, infertile couples have to resort to all methods of reproduction to overcome the problem. Surrogacy is considered one of the assisted reproductive techniques involving the third party and it is recommended to some infertile couples. According to the Iranian Civil Law, physicians are assigned to issue the birth certifi-cate for the offspring of the woman who has delivered it, while issuing unreal birth certificates will undoubtedly bring about penal fines. Applying surrogacy and issuing birth certificates makes the law turn a blind eye to the matter in certain cases which contradicts physicians’ assigned duties in this regard. Considering what was mentioned above and with regards to the current problems which emphasize the urgent amendment of the law, the authors try to introduce a short-term solution to the problem. In this approach, the birth certificate along with other documents is recorded by the executive medical team to be used to issue an ID card for the child regarding his or her biological parents.
رحم جایگزین، مسئولیت کیفری، گواهی ولادت، قانون ثبت احوال، شناسنامه
Surrogate, Birth certificate, ID card, Civil responsibility
82
89
https://www.jri.ir/article/308
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/308.pdf
Ali RezaMilanifarReproductive Biotechnology Research Center, Avicenna Research Institute, ACECR, Tehran, IranMilanifar@avicenna.ac.ir23
Mohammad MehdiAkhondiReproductive Biotechnology Research Center, Avicenna Research Institute, ACECR, Tehran, Iranمحمدمهدیآخوندی21
ZohrehBehjati ArdakaniAvicenna Infertility Clinic, Avicenna Research Institute (ACECR), Tehran, Iran20
AzadehAbdolahzadehReproductive Biotechnology Research Center, Avicenna Research Institute, ACECR, Tehran, Iranآزادهعبدالله زاده33