en
1726-7536
1735-8507
69
2139
288
gregorian
2004
1
1
5
1
online
1
fulltext
en
مقایسه تاثیر آموزش پیشگیری از ایدز توسط گروه همسالان وبزرگسالان برآگاهی، نگرش و خودبسندگی دانشآموزان دختردبیرستاني، منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران با استفاده از مدل تئوری شناختی - اجتماعی، سال82-1381
Comparing the effect of peer-led versus adult-led AIDS education on knowledge, attitude and self-efficacy of female students in high schools in 4th region of education ministry in Tehran, using socio-cognitive theory, 2002-2003
مقدمه: ايران از جمله كشورهاي خاورميانه است كه با بحران ايدز مواجه ميباشد. حدود 17% موارد ايدز در بين نوجوانان 20 تا 29 ساله و حدود 35% در بين جوانان 30 تا 39 ساله اتفاق ميافتد. با توجه به دورة كمون طولاني (حدود 10 سال)، بديهي است كه درصد بسياري از موارد ابتلاء به عفونت ايدز در زمان نوجواني و جواني روي ميدهد. شروع برنامههای آموزش پیشگیری از ایدز در مدارس در بین نوجوانان از برنامههای مهم وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در کشور ایران میباشد و مطالعه و شناخت موثرترین روش آموزشی در جهت ارتقاء آگاهی و بهبود نگرش و ارتقاء مهارتهای زندگی در نوجوانان و رفتارهای پیشگیری از ایدز اولویت مییابد. اين مطالعه با هدف مقايسه تاثير دو نوع مداخله آموزشي پيشگيري از ايدز توسط گروه همسالان و گروه بزرگسالان (مشاورين مدرسه) بر آگاهي، نگرش و خود بسندگي دانشآموزان دختر دبیرستانی، پایه دوم رشته انساني، منطقه 4 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 82-1381 و به كارگيري نتايج تحقيق در طراحي برنامههاي آموزش موثر پيشگيري از ايدز در مدارس انجام گرفت.
مواد و روشها: مدل آموزشی استفاده شده در این بررسی مدل تئوري شناختي- اجتماعي بندورا ميباشد. با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 441 دانشآموز از 7 دبيرستان منطقه 4 وارد مطالعه شدند و براساس فرد آموزش دهنده به دو گروه آموزش توسط همسالان و آموزش توسط بزرگسالان (مشاورين مدرسه) و يك گروه کنترل تقسيم شدند. مطالب آموزشي شامل پيشگيري از ايدز، نگرشهاي صحيح مرتبط با آسيب پذيري نسبت به ايدز و عدم طرد بيماران مبتلا به ايدز و مهارتهاي خودبسندگي( تصميم گيري، حل مشكل و ابراز وجود) بود. پرسشنامه بدون نام پیش از مداخله و یک ماه پس از مداخله توسط دانش آموزان پاسخ داده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، نرم افزار SPSS-11 و مدل آنالیز واریانس، آزمون شفه و2 مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: ميانگين نمره آگاهي در هر دو گروه مداخله، از پيش آزمون به پس آزمون در مقايسه با گروه كنترل به طور معنيداري افزايش يافت (001/0P<)؛ ولي هيچ اختلاف معنيداري بين دو گروه مداخله همسالان و بزرگسالان ديده نشد. عليرغم يكسان بودن دو گروه مداخله از نظر ارتقاء آگاهي در پس آزمون، نوع اطلاعات در دو گروه به طورمعنيداري متفاوت بود. با توجه به يكسان بودن مدل آموزشي در دو گروه به نظر ميرسد گروه همسالان بيشتر بر اساس نيازهاي اطلاعاتي همسالان (مثل نحوه انتقال) اطلاعات را منتقل كرده بودند. در حالي كه گروه بزرگسالان، اطلاعات ديگري (مثل نحوه درمان و واكسيناسيون) را بيشتر منتقل كرده بودند. در هیچ یک از دو گروه مداخله، تغییر معنیداری در نگرش آسيبپذيري نسبت به بیماری ایدز از پیش آزمون به پس آزمون مشاهده نشد؛ اما نگرش دانشآموزان نسبت به طرد بيماران مبتلا به ايدز در هر دو گروه مداخله همسالان و بزرگسالان از پيشآزمون تا پسآزمون به طور معنیداری نسبت به گروه کنترل بهبود يافت(0001/0p<). در حاليكه دو گروه مداخله در بهبود نگرش فوق از پيش آزمون به پس آزمون اختلاف معنيداري ندارند. همچنين تنها گروه بزرگسالان در مقايسه با كنترل باعث ارتقاء معنيداري در مهارت خودبسندگي در دانش آموزان گرديده است. درحاليكه در مقايسه دو به دو، گروه مشاورين مدرسه و گروه همسالان در بهبود نگرش فوق از پیش آزمون به پس آزمون اختلاف معنیداری ندارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود هر دو گروه همسالان و بزرگسالان براي برنامههای مداخله آموزشی در برنامههای آموزشی ایدز به کار گرفته شوند؛ به طوریکه گروه همسالان در ارائه اطلاعات مورد نیاز گروه هدف و گروه بزرگسالان در ارائه مهارتهای خودبسندگی کارآیی بیشتری دارند. هرچند مطالعات بیشتری با حجم نمونه بیشتر و مدت آموزشی طولانیتر جهت تائید نتایج فوق توصیه میگردد.
Introduction: Iran is one of the Middle East countries involved in AIDS crisis. Around 17% of cases are between 20-29 years old and 35% between 30-39. Considering the long incubation period (around 10 years), obviously a great percentage of cases have become involved in their adolescent ages. To address this issue, school based AIDS educational program for adolescents is being considered as an important strategy of the ministry of education and the ministry of health in Islamic Republic of Iran. Accordingly, studying and recognition of the most effective method of education which leads to increasing knowledge, improvement of attitude and enhancement of life skills related to prevention of AIDS among adolescents seems to be a priority. This study was designed to compare the effects of two educational interventions for prevention of AIDS, conducted by peers and adults (school counselors), on knowledge, attitude and self efficacy of female students in high schools of Tehran, studying in human science field, in 4th region of ministry of education in 2002-3. The objective was to found new initiatives in school based AIDS educational programs.
Materials and Methods: The mode of education used in this survey was Bendora Socio- Cognitive theory. A total of 441 students from 7 high schools in 4th region of ministry of education, were recruited using random cluster sampling and were allocated based on the educator, to 2 intervention groups (peer-led and adult-led group) and one control group. The educational subjects included AIDS prevention and correct attitudes towards AIDS (vulnerability and rejecting patients) and self-efficacy skills (decision making, problem solving and assertiveness). Anonymous questionnaires were filled by the students before and 30 days after the intervention. Data analysis was done using SPSS-11, and statistical tests including Analysis of variance, and Chi-Square were used.
Results: The mean score of knowledge significantly increased in both interventional groups compared to control group after intervention (p<0.0001), but no significant difference was detected between peer-led and adult-led groups in this regard. Despite the equality between two interventional groups in the rise in knowledge, the type of information imparted by them was significantly different. Concerning the unique mode of education used in both groups, it seems that peer-led group more likely imparted those information which were a matter of concern among their peers and friends (e.g. transmission mode) while adults (school counselors) imparted some other informations (e.g. treatment, vaccination).
There was no significant improvement in the attitude of vulnerability towards AIDS among interventional groups from pre-intervention to post-intervention. Whereas the attitude of rejecting AIDS patients in both interventional groups has improved compared to control group (p<0.0001), no difference has been detected between the two interventional groups in this regard. The educational intervention only in adult-led group has led to enhancement of self-efficacy skills significantly compared to control group, from pretest to posttest, however, there was no significant difference between peer –led and adult-led group in this issue.
Conclusion: we recommend both peer-led and adult- led programs to be employed in school-based AIDS education, particularly peers in imparting information according to their peer’s need and adults in training self efficacy skills. However further studies with larger sample size and longer educational periods are recommended to confirm the current results.
ایدز، پیشگیری، آگاهی، آموزش، نگرش، خود بسندگی، گروه همسالان، مدل تئوری شناختی- اجتماعی، نوجوانان، تهران
AIDS, Prevention, Knowledge, Education, Attitude, Self-efficacy, Peers, Socio-cognitive theory, Adolescent
77
92
https://www.jri.ir/article/145
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/145.pdf
FaridehKhalajabadi FarahaniNational Research Center of Medical Sciences, Tehran, Iranfaridehfarahani@yahoo.com147
FarbodEbadifar AzarDepartment of Health Education, Faculty of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iranفربدعباديفرآذر337