en
1726-7536
1735-8507
69
2139
288
gregorian
2004
4
1
5
2
online
1
fulltext
en
بررسي نقش آموزشهاي رفتاري- شناختي بر كاهش اضطراب خانمهاي مبتلا به ناباروري اوليه تحت درمانGIFT و ZIFT
Effect of behavioral-cognitive education on reduction of anxiety in women with primary infertility who undergo GIFT and ZIFT
مقدمه: ناباروري يك بحران پيچيده زندگي است كه منجر به فشارهاي عميق عاطفي و رواني بر زوجين ميشود. در واقع ناباروري و مراحل درمان آن زمينههاي به وجود آمدن استرس است. دورههايي از اميدواري كه به دنبال غلبه برنااميدي در طول درمان پيش ميآيد، با هزينههاي بالا و ميزان موفقيت پائين درمانهاي پزشكي ميتواند به افسردگي، اضطراب و ... منجر شود. از آنجائي كه قسمتي از موفقيت برنامههاي كمك باروري به شيوههاي سازگاري با اضطراب و استرس ناشي از درمان بستگي دارد، پژوهشي شبهتجربي به روش كارآزمايي باليني با هدف تعيين تأثير يكي از تكنيكهاي درمان رفتاري- شناختي بر كاهش اضطراب خانمهاي نابارور اوليه تحت درمان با روشهاي GIFT و ZIFT مراجعه كننده به بخش درمان ناباروري بيمارستان شريعتي تهران ازتيرماه تا بهمن ماه سال 1381 انجام گرفت.
مواد و روشها: تعداد 60 نفر خانم تحت درمان در دو گروه تجربي و كنترل قرار گرفتند(30 نفر گروه تجربي و 30 نفر گروه كنترل). دو گروه درابتداي مطالعه (روز 21 سيكل قاعدگي) توسط آزمون اضطراب حالت وصفت اشپيل برگر مورد ارزيابي قرار گرفتند. سپس در گروه تجربي مداخله آموزشهاي رفتاري- شناختي شامل بازسازي شناختي و آرامسازي تنفسي به مدت 15 تا 20 روز انجام شد؛ ولي در مورد گروه كنترل مداخلهاي اعمال نشد. سپس ميزان اضطراب حالت و صفت دو روز قبل از انجام عمل GIFT و ZIFT (روز10 سيكل قاعدگي) و همچنين دو روز بعد از انجام عمل GIFT و ZIFT در هر دو گروه مورد ارزيابي قرارگرفت.
نتايج: نتايج پژوهش نشان داد ميانگين اضطراب حالت و صفت در بدو مطالعه و در پايان مطالعه در دو گروه اختلاف آماري معنيداري نداشت. اما ميانگين اضطراب حالت (002/0=P) و صفت (028/0=P) حين مطالعه در دو گروه اختلاف معنيداري داشت؛ به طوريكه در گروه تجربي كاهش چشمگيري در اضطراب حين مطالعه (قبل از عمل جراحي) مشاهده شد. همچنين اختلاف معنيداري بين ميانگين اضطراب حالت و صفت بدو و حين مطالعه در گروه تجربي وجود داشت (000/0=P) ولي در گروه كنترل تفاوت معنيداري وجود نداشت. به علاوه اختلاف معنيداري بين ميانگين تفاوت اضطراب حالت و صفت حين و پايان مطالعه و بدو و پايان مطالعه بين دو گروه وجود داشت (05/0< P ).
نتيجهگيري: نتايج مطالعه نشان داد كه آموزشهاي رفتاري- شناختي در كاهش اضطراب خانمهاي نابارور اوليه تحت درمان با روشهاي ART مؤثر است. همچنين يافتههاي مطالعه نشان داد كه خانمهاي نابارور تحت مداخله آموزشهاي رفتاري شناختي كه در پايان مطالعه از اضطراب كمتري برخوردار بودند، بطور معنيداري درمان موفقيتآميز بيشتري را در مقايسه با گروه كنترل داشتند. با توجه به نقش آموزشهاي رفتاري- شناختي و حمايت عاطفي افراد نابارور تحت درمان در كاهش اضطراب و بالا بردن ميزان موفقيت روشهاي درماني، پيشنهاد ميشود در مراكز درمان ناباروري برنامههاي آموزشي و حمايتي توسط تيم درماني بويژه روانشناسان تدوين و اجرا گردد.
Introduction: Infertility is a complex crisis in life that leads to psychological and emotional stress in couples. Infertility and its treatment are breeding grounds for stress. Cycles of hope followed by crushing disappointment, along with the high costs and low success rates of medical therapies, can lead to depression, anxiety and many other psychological problems. Since, the success in programs called Assisted Reproduction Technology (ART) depend on the adjustment strategies to anxiety and stress which significantly arise during treatment procedures, a quasi experimental research project was designed to determine the effects of one of the behavioral-cognitive techniques on reduction of anxiety in women with primary infertility who undergo GIFT/ZIFT, in infertility clinic of Shariati Hospital during July- Febuery 2002.
Materials and Methods: The sample group composed of 60 women with primary infertility who were allocated into two experimental (n=30) and control (n=30) groups. The preliminary evaluation of the state and trait anxiety of all subjects was conducted on day 21 of the menstrual cycle by Spielberger Anxiety Inventory. The intervention in the experimental group included a behavioral cognitive training program, cognitive restructuring and relaxation for 15-20 days. The control group received only routine cares. The state and trait anxiety were again evaluated in all participants 2 days before and 2 days after the operation.
Results: Results showed that the state and trait anxiety scores at the beginning and the end of study were not significantly different between the two groups. But the state and trait anxiety scores before GIFT/ZIFT operations were significantly lower in the experimental group (P=0.002 and 0.028, respectively). The state and trait anxiety was significantly different between before and after intervention in experimental group (p=0.0001), but not in control group. The mean variation of state and trait anxiety from following intervention to after study and form before intervention to after study was significantly different in the two groups (p<0.05).
Conclusion: The results showed that behavior cognitive education are effective in reduction of anxiety in primary infertility cases that undergo ART treatment. Besides, in women who showed anxiety reduction following intervention, the rate of successful treatment was significantly higher compared with the control group. Concerning the positive effect of behavior cognitive education and emotional support of infertile cases on reduction of anxiety and improvement of success rate, we recommend, the instructional and supportive programs to be promoted by the expert teams including psychologists.
آموزش های رفتاری- شناختی، اضطراب، ناباروری، GIFT، ZIFT، روشهای کمک باروری
Cognitive- behavioral eduation, Anxiety, Infertility, GIFT, ZIFT, Assisted Reproductive Techniques
170
181
https://www.jri.ir/article/152
https://www.jri.ir/documents/fullpaper/fa/152.pdf
VajihehGharaieDepartment of Psychology, Faculty of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iranوجيههقرائيv_gharaie@yahoo.com348
Mohammad AliMazaheriDepartment of Psychology, Faculty of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iranمحمدعليمظاهري134
AliSahebiDepartment of Psychology, Faculty of Psychology, Ferdosi University, Mashad, Iranعليصاحبي215
SepidehPeivandiDepartment of Obstet . and Gynecol Faculty of Medicine, Sari University of Medical Sciences, Sari, Iranسپیدهپیوندی164
MarziehAgha HossineiDepartment of Gynecology and Obstetrics ,Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iranمرضيهآقاحسيني88